مرحله بیست و هشتم فروش فوری ایران‌خودرو با عرضه سه محصول برگزار شد. بیش‌ترین سود نصیب برندگان خودروی پژو ۲۰۷ شد و برندگان این خودرو سود حداقل ۱۴۶ میلیون تومان را بر اساس قیمت‌های امروز بازار خودرو به جیب زدند.

ایران خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین، مرحله بیست و هشتم فروش فوری ایران‌خودرو با عرضه سه محصول رانا پلاس سقف شیشه‌ای با گیربکس ۶ دنده، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک برگزار شد و برندگان خوش شانس لاتاری خودرویی مشخص شدند. بر اساس آمارهای منتشر شده ایران خودرو برای این مرحله در مجموع هفت هزار خودرو عرضه کرده بود که دنا پلاس توربو اتوماتیک با چهار هزار، بیش‌ترین و رانا پلاس سقف شیشه‌ای با هزار، کم ترین ظرفیت را داشتند. دو هزار دستگاه هم ظرفیت پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای در این مرحله بود.

در این مرحله بیش از دو میلیون و ۵۱۵ هزار نفر برای پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ثبت نام کرده بودند که بیش‌ترین متقاضی نیز برای این خودرو ثبت شد. برای رانا پلاس سقف شیشه‌ای، ۷۹۶ هزار و دنا پلاس توربو اتوماتیک، ۴۸۸ هزار نفر ثبت نام کردند:

در این مرحله کم‌ترین شانس برنده شدن مربوط به متقاضیان پژو ۲۰۷ بود جایی که از هر ۱۰ هزار متقاضی، قرعه شانس فقط به نام ۸ نفر درآمد. در نقطه مقابل متقاضیان دنا پلاس بیش‌ترین شانس را برای برنده شدن داشتند. احتمال برنده شدن این افراد ۰.۸۲ درصد بود، یعنی از هر ده هزار متقاضی ۸۲ نفر برنده این لاتاری بودند. نمودار زیر شانس برنده شدن متقاضیان را به تفکیک خودرو نشان می‌دهد:

111

با این وجود بیش‌ترین سود(رانت) نصیب برندگان خودروی پژو ۲۰۷ شد؛ در حالی این خودرو با قیمت ۲۳۳ میلیونی عرضه شد که قیمت آن در بازار به حدود ۳۸۰ میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی برندگان این خودرو سود حداقل ۱۴۶ میلیون تومان را بر اساس قیمت‌های امروز بازار خودرو به جیب می‌زنند که این رقم در روز تحویل شاید بالاتر هم برود. برندگان خودرو دنا و رانا نیز به ترتیب رانتی معادل ۹۶ و ۸۲ میلیون تومانی را از آن خود کردند.

33

اما این لاتاری خودرویی چه هزینه‌ای را به ایران خودرو و سهامداران این شرکت تحمیل کرد؟ با توجه به اختلاف میان قیمت مصوب و بازار و ظرفیت فروش، ۷۶۰ میلیارد تومان رانت از جیب سهامداران به جیب برندگان ریخته شد.

44

مشخص نیست این لاتاری خودرویی و توزیع رانت میان عده‌ای محدود از جیب سهامداران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

کد خبر 648673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 2
    به جای رانت بهتره بگید مدیران بی کفایت ایران خودرو که خودرو را با این قیمت بفروش میرسانند، و با مالیات دو برابری واردات خودرو قادر به رقابت نیستند، در ضمن تمامی سهم ها در بورس باعث ضرر و زیان سهامدارانشان شده اند و دولت قبلی پول را از جیب مردم به جیب خود منتقل نموده است، انتظار افزایش قیمت خودرو با این حقوق نباید خودرو ساز داشته باشد ، اگر خودروساز انتظار دارد خودرو با قیمت دلار به مصرف کننده برسد ، حقوق مردم هم به نسبت حقوق کشورهایی که با دلار حقوق دریافت می کنند پرداخت نمایید، اگر خودرو مقایسه می شود حقوق مردم هم مقایسه شود
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 0
    ترفند جدید واسه تحریک ملت برا شرکت در لاتاری فرغون ها
  • ali IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 1
    آشغال های ایران خودرو بخرید
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 0
    این دیگه چه جوری خوب این سودی که میخواند رو یک ماشین به عده محدود بدهند سرشکن کنند رو تمام خودروها که همه بخرند این بساط جمع کنند یعنی یک معادله ساده را بلد نیستند
  • سعید IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 0
    همش باند بازیه ۲۵سری ثبت نام کردم هیچی یه مشته اشغال ریختن تو بازار باید صف وایستیم
  • سعید IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 0
    شهرما پلدختر از ۲۰۷ سهمیه نداشت
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 0
    همین قیمتها اگه مدیریت درستی توکشور بود باید سودهای کلانی میرفت توجیب سهامدار.
  • محمد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 0
    ایران خودرو دنا موعد تحویل آذر ماه و قبل از اون رو تحویل نمیده بعدش امروز قرعه کشی ۴۰۰۰ خودرو دنا پلاس فروش فوق العاده گذاشته...معنی کمبود قطعه رو فهمیدیم...اعتماد به سازمانهای نظارتی مثل بازرسی کل هم مثل اینکه یه پاش میلنگه...
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 0
    آقای همشهری امسال شماها هستن که ،کشور رو به این روز ،انداختن . جنابعالی نبایستی، همچین خبر رو انتشار بکنید، چون در این صورت شما هم سهمی در افزایش بی‌‌رویه قیمت‌ها، به خودتان ثبت میکنید، و هرگز فراموش نخواهد شد .
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    4 0
    مرگ بر ایران خودرو و سایپا
  • محمود IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    بگویید جیب بری از مردم نا آگاه و نادان که خودروهای دپو شده ایران خودرو را با پنج برابر قیمت با هجوم وحشیانه می خرند
  • احمد IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 0
    این همه رانت رو مسئولین بردند و خوردند تو این سالها . چشم ندارین مردم هم یه زره رانت بخورن. چیه ناراحت شدین ؟؟؟!!!!! همچین نوشتین "توزیع رانت از جیب سهامداران "انگار تا الان فقط سود دادن بهشون . " من که راضی نیستم خدا هم راضی نباشه "
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 0
    آره دیگه بااین حرفهای وسوسه انگیز ملت هم که ساده سریع گول میخورن هرچه قیمت میبرن بالا میخرن بعد سود به جیب یه عده خاص داخل همان شرکت میره ممنون ازاین ملت که همیشه دست مارا گرفتن و هوای جیب مارا داشتن